Stresshantering som fungerar

Här följer ännu en artikel om boken ”Från sömnlös till utsövd: Sex veckor till bättre sömn, mer energi och högre livskvalitet” som jag varit med och skrivit.

Avslappning i all ära. Men den bästa formen av stresshantering är att sova mer. Det menar Samuel Lindholm, psykiatriker och författare till boken ”Från sömnlös till utsövd: Sex veckor till bättre sömn, mer energi och högre livskvalitet”.
– Den som sover ordentligt kan i princip inte bli utbränd, säger han.

Det främsta syftet med att sova är att ge oss återhämtning för både kropp och själ. Samtidigt är sömnen något av det som ofta kommer i kläm för den som har för mycket att göra.

– Sömnbristen gör att du blir mindre effektiv, vilket gör att stressen ökar ännu mer. Du hamnar i en ond cirkel helt enkelt. Då hjälper inte många av de tekniker som ingår i traditionell stresshantering, säger Samuel Lindholm som driver en sajt om sömnproblem – Utvilad.se.

Minskad risk för utbrändhet

Han ser inga problem med mer traditionell stresshantering som avslappning eller tidsplanering. Däremot menar han att detta aldrig får bli en ursäkt för att sova för lite.

– Den bästa stresshantering man kan ägna sig åt är en god sömn. Den som sover ordentligt kan i princip inte drabbas av utbrändhet, eller utmattningsdepression som det egentligen heter.

Enligt Samuel Lindholm är sömnproblem ofta lättare att komma tillrätta med än vad många tror, även när det gäller svåra besvär.

Mycket forskning

– Det finns en hel del forskat kring vad som fungerar bäst för att komma tillrätta med den typ av sömnproblem som vi kallar insomni, vilket innebär att du har svårt att somna eller vaknar upp för tidigt och inte känner dig utvilad på dagarna. Men många människor med sömnproblem känner inte till de här metoderna, vilket är synd eftersom de ofta har en så kraftfull effekt.

De tekniker som Lindholm menar har störst effekt på sömnproblem handlar om att reglera tiden i sängen och ställa in den inre biologiska klocka som styr vår vakenhet. Det är också viktigt att se över de tankar som påverkar sömnen negativt.

Självhjälp som hjälper

Han tycker att personer med sömnproblem i första hand bör vända sig till sin vårdcentral. Därefter kan det vara en god idé att kontakta en terapeut med inriktning mot så kallad kognitiv beteendeterapi, KBT, för att få hjälp.

För den som inte har möjlighet till detta kan ett alternativ vara att ta hjälp av någon form av självhjälpsprogram, exempelvis boken ”Från sömnlös till utsövd” som Samuel Lindholm själv har varit med och skrivit.

– Vår ambition när vi skrev boken var att lära ut de mest verkningsfulla teknikerna för att komma tillrätta med sömnproblem, och göra det i form av ett steg-för-steg-program. Följer man rekommendationerna i vår bok är chanserna mycket goda för att man börjar sova gott inom kort, säger Samuel Lindholm.

Lämna en kommentar