Må bra – en fråga om planering (inlägg från DetInreSpelet.se)

Här följer ett inlägg från min blogg DetInreSpelet.se som är en blogg om personlig utveckling:

När man ställer höga krav på sig själv och vill väldigt mycket – vilket gäller många personer som är intresserade av personlig utveckling – så är det lätt hänt att den strävan tar över en smula. Och även om prestationsinriktade aktiviteter är viktiga förutsättningar för att du ska må bra, så kan det ändå bli för mycket av prestation och för lite av att bara vara.

Missförstå mig nu inte. Det är bra att vilja göra mycket och att lägga ribban högt. Det är ju bland annat det som gör att vi utvecklas. Men samtidigt är det viktigt att ha en någorlunda balans i livet för att må bra. Det knappast någon nyhet, men ändå så lätt att glömma bort.

Ett bra tips för att minska risken för att det ska uppstå en alltför stor obalans i livet och öka chansen att må bra i det långa loppet är att medvetet schemalägga roliga aktiviteter. Det går helt enkelt ut på att du ser till att varje dag planera in något som du gör enbart för att det är lustfyllt.

Du ska inte göra det för att du borde göra det eller för att det vore utvecklande, utan bara med syftet att må bra. Vad det sedan är för aktivitet spelar ingen roll, så länge den uppfyller dessa kriterier. Det kan handla om att du till exempel ser en film, tar en promenad eller bara lägger dig ner i soffan och stirrar i taket, så länge det får dig att må bra.

Kom också ihåg att lägga in aktiviteterna i ditt schema, annars finns det en risk för att de inte blir av. Du kan till exempel skriva upp dem som punkter på din att göra-lista. Sträva efter att göra åtminstone en må bra-aktivitet om dagen.

Om du är ovan vid att ägna dig åt aktiviteter där det enda syftet är att må bra och du tycker att det känns konstigt att göra detta så är det bara ett bevis på att du verkligen behöver det. I det långa loppet kommer du att tacka dig själv för att du tog dig tid att bara njuta och må bra.

Och kom ihåg, ju mer du kopplar av och hämtar kraft, desto mer energi kommer du att få till att prestera.

Lämna en kommentar